En printer som printar ut ett papper med logotyp

CRIPPLE CRAP WIPES

[KUND]

GIL

[ÅR]

2021

[kusligt bra inom]

KAMPANJ

[uppdrag]

Flytta GIL:s fysiska kampanjverksamhet till nätet. Hjälpa allmänheten att krossa fördomar istället för att underblåsa dem. Exponera GIL i forum de tidigare inte deltagit i.

[problem]

Få bryr sig om människor med funktionsnedsättning, ännu mindre under en pandemi. Hur bryter man igenom mediabruset och lyfter en osynlig fråga i ett redan mättat medieklimat.

[TEAM]

CREATIVE: HAMPUS CORNELIUSSON
CREATIVE: TOBIAS MÜLLER
DOP: VICTOR PALM
RUNNERS: CHARLOTTE GONZALES, GLENN JOHANSSON

[Lösning]

Vår hemliga plan blev Cripple Crap Wipes. En trojansk häst för att infiltrera designvärlden. Med ett designuttryck som för tankarna till toaklotter gjorde vi humor av allvar och basunerade ut budskapet: spola ner fördommarna i toaletten. Pappret fanns att köpa på Fotografiska i Stockholm och Röhsska i Göteborg. Med en designprodukt nådde GIL en ny målgrupp. Produkten nominerades till Svenska Designpriset och Publishingpriset.

[info]

I designprocessen utgick vi ifrån den sunkiga krogtoan de flesta har en relation till. Det i kombination med modern tatueringsestetik blev vårt uttryck. Alla förpackningens sidor beskriver tillsammans hur fördomar bäst krossas.

[info]

Kampanjens mål var att nå en ny målgrupp. Den här gången tog GIL sikte på designvärlden för att prata funktionsfördomar. Att två av Sveriges mest prestigefulla designmuseum genast tog in produkten till försäljning tar vi som gott betyg. En nominering i Svenska Designpriset blev pricken över i.

[info]

Vi tog fram en lekfull hemsida med info om hur man går tillväga för att bli en fördomskämpe. Ett quiz och annan trevlig information.

Design att dö för eller ruskigt fräck kampanj?

Klicka till vänster om du vill ta del av veckans erbjudande eller till höger om du vill göra kampanj.

BU! Animation kommer snart.

FLER PRojekt