Kusligt bra inom

STRATEGI

Branding

WEBBDESIGN

PR

REGI

PRODUKTDESIGN

ILLUSTRATION

MANUS

WEBButveckling

Beskrivning

Produktionsbolaget Momento ville marknadsföra dokumentärfilmen "Bellum – Daemon of War" för internationella filmfestivaler och hörde av sig till Spöket.

Filmen handlar om kriget i Irak och hur folk medvetet eller omedvetet bidrar till att det kan fortgå.

Genom att följa en ingenjör som utvecklar drönarteknik, en fotograf som fotar civilbefolkningen och en före detta soldat fördjupar filmen förståelsen för den komplexa väv som utgör ett krig.

Sedan dag två har Spöket funnits vid vår sida och skapat diverse content. Den här kampanjen visar deras brilljans.
”Vi har använt oss av “CP” i många kampanjer som ett sätt att desarmera vårt motstånd. Det har varit en språklig rockad som funkat bra för oss. Den här gången grävde vi ännu djupare i fördomarnas träsk i jakten på ett sätt att bekämpa dem utan att bli skitnödiga. GIL har arbetat med Spöket sedan 2019. Precis som oss har de en förkärlek för det gränslösa, och ett punkigt förhållningssätt till kommunikation. De lyckas förmedla viktiga insikter på ett djärvt och kreativt sätt.”
WAR FOOTPRINT
Hur mycket bidrar du till
krig varje månad?
De flesta har nog räknat ut sitt personliga klimatavtryck. Men hur ligger det till med krigsavtrycket?

För att få människor att förstå hur man kan vara en del av krigsmaskineriet vare sig man vill det eller inte utvecklade vi "The War Footprint" – en hemsida där du kan räkna ut hur mycket av alla pengar du spenderar som går till krig.
SOCIALA MEDIER

Kriget i sociala medier

För att pusha kampanjen i sociala medier gjorde vi inlägg i 3D som estetiskt för tankarna till de program vapen utvecklas i. Miniräknare och kalashnikovs blev den obehagliga fonden för The War Footprint.

Stories som ger ont i magen
Drönare är inget de flesta ser i sin vardag. Tack och lov. Men för att väcka en obehagskänsla hos vår målgrupp tog vi in drönare i deras sociala medier-flöde.

Vi ville förmedla samma obehag som vi själva kände när vi såg filmen.
Vill du veta mer om caset eller behöver du en kusligt bra idé till ditt nästa projekt?
NYTT PROJEKT?

Tobias Müller
tobias@spoketdreamlab.se
073-948 65 26

KÅRP
LEFT
HANDED

PR

KAMPANJSTRATEGI

MUSIKVIDEO

SOCIALA MEDIER

REGI

Cover art

GRAFISK DESIGN

Göteborg & c/o
GBG
TALKS

idÉ

Koncept

FILM

KAMPANJSTRATEGI

REGI

WEBBDESIGN

LOGOTYP