Kusligt bra inom

STRATEGI

Branding

WEBBDESIGN

PR

REGI

DESIGN

MANUS

WEBButveckling

Beskrivning

I år firar Göteborg sitt jubileum med skumpa och livesändningar. Kan alla fira? Inte riktigt. Te.x inte personer med funktionsnedsättning. Därför kallar vi firandet för 400 år av otillgänglighet.

Sedan 1989 har GIL arbetat för att få göra staden till en plats för alla invånare.

I kampanj efter kampanj har GIL givit av sitt svett och sina tårar. Inför 400-års-jubiléet valde de att ge staden sitt blod.

ANNONSTAVLOR
Annonstavlor med
riktigt CP-blod.
”Vi har använt oss av “CP” i många kampanjer som ett sätt att desarmera vårt motstånd. Det har varit en språklig rockad som funkat bra för oss. Den här gången grävde vi ännu djupare i fördomarnas träsk i jakten på ett sätt att bekämpa dem utan att bli skitnödiga.

GIL har arbetat med Spöket sedan 2019. Precis som oss har de en förkärlek för det gränslösa, och ett punkigt förhållningssätt till kommunikation. De lyckas förmedla viktiga insikter på ett djärvt och kreativt sätt.” Anders Westgerd, vd, GIL
Kraften finns hos massan
För att nå ut med kampanjen i sociala medier gjorde vi levande med foto, animationer och kortare klipp från kampanjfilmen. Fint va?
CP-BLOD HEMSIDA

På kampanjsidan kunde vi förklara budskapet med fler ord och fina bilder.

Med hårda ord förmedlade vi ett viktigt budskap. Ibland är det så lösningen ser ut för att nå ut.

BESÖK
SIDAN

Hemsidan cpblodigtallvar.se ger dig möjlighet att se hur personer med funktionsvariation ser på Göteborgs stad och hur GIL tycker att kommunen ska förbättra den dåliga tillgängligheten i Göteborg.

KAMPANJRESULTAT
PUBLIKATIONER
7+
RÄCKVIDD
750 000+
UNDERSKRIFTER
450+
Vill du veta mer om caset eller behöver du en kusligt bra idé till ditt nästa projekt?
NYTT PROJEKT?

Tobias Müller
tobias@spoketdreamlab.se
073-948 65 26

GIL
CRIPPLE CRAP
WIPES

idÉ

Koncept

FILM

KAMPANJSTRATEGI

REGI

WEBBDESIGN

BRANDING

ILLUSTRATION

PR

Göteborg & c/o
GBG
TALKS

idÉ

Koncept

FILM

KAMPANJSTRATEGI

REGI

WEBBDESIGN

LOGOTYP