Kusligt bra inom
Beskrivning
Bussreklam är the shit. Trafik med elsparkcyklar, cykel cyklar och fotgängare har ökat enormt i Stockholm de senaste åren. Dessutom har vi fler uteserveringar än någonsin. Folk rör sig helt enkelt i stan. Det gör bussar också. Vill man att ens varumärke ska synas bland människor bör man med andra ord göra reklam på just bussar.
Det har Cityreklam fattat. 2022 vann de upphandlingen för att få driva reklamytorna på SL:s bussutsidor och behövde i samband med det logga, grafisk profil och tonalitet. Spöket fixade rubbet.
Cityreklam säljer ytor som köps av kreativa kunder och byråer. Vi ville att det skulle kännas inspirerande att gå in på deras sida. I bästa fall lyfter man den kreativa ambitionen ett snäpp, i sämsta fall får man en webbplats som är lite snyggare än konkurrenternas.
Cityreklam står för Stockholms mest rörligaste reklamplatser. Med det kommer ett ansvar, att kunna pleasea alla och att kunna bjuda på edge. Utgångspunkten handlar om att kunna vara classy-corporate, men samtidigt kunna nå en bredare målgrupp där beställarna uppskattar en mer avslappnad tonalitet i text och form.
När vi kikade på hur konkurrenterna namngav sina reklamytor fattade vi ingenting. Det var som en djungel av konstiga mått och ord. Vi bestämde oss för att namnge ytorna efter känslorna de utstrålar. GOAT är så klart så bra det kan bli och därefter i fallande skala OMG, YOLO, CEO. Sjukt bossiga namn.
Tobias Müller
tobias@spoketdreamlab.se
073-948 65 26